工藤冬里
季節のない街に生まれたくせに今日で全てが終わるさとか昨日もそう思ったと頽(クズオ)れてみたりするのが七〇年代の青春であって
それらはせいぜい工場からの帰り道を変えてみたりハイライトをチェリーにしてみたりするくらいの中身と土台を欠いたものだったから
八十年代は空疎な人格のままネタ探しの旅に出るだけで次々に爆発してしまった
三上が辛うじて一廉の者になれたのは恐らくかれの鼻祖が花を飽きるほどに眺めていたからだ
#poetry #rock musician
季節のない街に生まれたくせに今日で全てが終わるさとか昨日もそう思ったと頽(クズオ)れてみたりするのが七〇年代の青春であって
それらはせいぜい工場からの帰り道を変えてみたりハイライトをチェリーにしてみたりするくらいの中身と土台を欠いたものだったから
八十年代は空疎な人格のままネタ探しの旅に出るだけで次々に爆発してしまった
三上が辛うじて一廉の者になれたのは恐らくかれの鼻祖が花を飽きるほどに眺めていたからだ
#poetry #rock musician
this morning
I didn’t take a walk
wake up late
soon
I made a salad for a woman
seeing off the woman
I watered fragrant olieve and hydrangea
Small yellow flowers were in bloom on fragrant olieve
The west mountain was floating in blue-green in the blue sky
then
make miso soup
I boiled the edible chrysanthemum that my sister sent me
when you drop the vinegar at the end
my sister said it would be beautiful
with vegetables
with natto
I ate rice with miso soup
I ate purple flowers
nostalgic
taste
there was an accumulation in the nostalgia
there was an accumulation of time
in the sunshine
I read the morning edition
Corona World Dead 1 Million
and heading
I can’t think of a million dead
someday
Does it taste nostalgic
・
I’m hungry. So am I. *
今朝
散歩しなかった
遅く
目覚めて
すぐに
女のサラダを作った
女を見送った
金木犀と
紫陽花に
水をやった
金木犀には
小さな黄色の花が咲いてた
西の山が青空に青緑に浮かんでいた
それから
味噌汁を作り
姉が送ってくれた食用菊を茹でた
最後に酢を落とすと
綺麗になるよと姉が言っていた
野菜と
納豆と
味噌汁でご飯を食べた
紫色の花を食べた
懐かしい
味が
した
懐かしさには堆積があった
時の
堆積があった
日射しの中で
朝刊を
読んだ
コロナ 世界死者 100万人
と見出し
100万人の死者を思い浮かべることができない
いつか
懐かしい味がするだろうか
・
「僕は空腹だ。」「僕もそうだ。」 *
* twitterの「楽しい例文」さんから引用させていただきました.
#poetry #no poetry,no life
this morning too
before the woman and moco wake up
I walked to the estuary
cross the bridge
I cross the bridge and walk along the river
on the riverbank in front of the large hospital
there are photographers who take pictures of wild birds
there is no woman
old man photographers are holding a white telephoto lens on the riverbank in the early morning
in the shallow water of a wide and flat estuary
an angler man is standing alone
aim for sea bass
a tanker was floating in the sea
There are stray cats in the estuary tetrapod and grass
some stray cats are walking closer
are they eating insects and lizards?
occasionally there will be small fish on the shore
moco will still be asleep
moco became an old dog
moco is old,
but she has the impression of a child
I don’t let moco “hand” or “sit” anymore
sometimes
I say “wait” when feeding
・
I’m afraid you can’t teach an old dog new tricks *
今朝も
女と
モコが目覚める前に
河口まで
歩いてきた
橋を渡る
橋を渡り
川沿いを歩いていく
大病院前の
川岸に
野鳥を狙うカメラマンたちがいる
女はいない
老いた
男のカメラマンたち
早朝の川岸に白い望遠レンズを構えている
広く平らな河口の
浅瀬に
釣人の男がひとり佇ってる
スズキ狙いか
海にはタンカーが浮かんでいた
河口の
テトラポッドや草叢の中にノラたちがいる
近づいてくる
ものもいる
昆虫やトカゲを食べているのか
たまに岸辺には小魚もいるだろう
モコはまだ
眠っているだろう
モコは
おばあさん犬になったが
老いても
子どもの俤がある
モコには
“お手も”
“お座り”も
もう
させない
たまに
ご飯の時に”待て”と言うことがある
・
老犬に新しい芸をしこむことはできない *
* twitterの「楽しい例文」さんから引用させていただきました.
#poetry #no poetry,no life
東京が陥没して
ヨハンナは本籍を失くし
都々逸を失くした
代わりに隆起した小江戸は無かった
総体が肥溜 と言ってもよかった
月も魚も
手を伸ばせば掴めるところにあったのに
今では全てが電話口に後退した
東京を通してしか存在しなかった京都たちがカウンターであることを止め
ラカンの言う「女は存在しない」が現実になった
逆に言えば
女しか存在しなくなったのだ
不在に関して
最も活発になるのは女たちだからだ
アンテパス家の管理人クーザ氏の妻ヨハンナは
そのような女の一人であった
彼女が
内部情報を電話口で医師に教えたのだ
座っていたのはイケメンの若者二人であった
フクシマで会おう、って言ったよね?言ったよね?今またもう一度言うよ、フクシマで会おう、確かに言ったからね
えーっ ヤバイヤバい 分かんない分かんない
その頃東京は植木屋の服を探していた
ついでに植木屋の体も探していた
植木屋は東京の声で
才ノヽ∋ ー
と言った
ヨハンナはかれの足を掴んだ
#poetry #rock musician
I sat next to a blind old man who had undergone dialysis and closed my eyes. The world went completely dark.
When I sunk into darkness, I knew that the world was shaking.
I got slight motion sickness from this vibration.
In the darkness, I searched for light.
A light.
One fine day,
I took pictures of the sky with my phone
because I got a little uncomfortable when waiting my turn at a mobile phone store in Shimokitazawa.
I wanted to remember the beauty of the light twinkling through the clouds.
In the midst of all the people who were happily coming and going, I was lonely, no matter where I was.
It was meaningless existence.
Even though I stared at my hands in a daze
I couldn’t see anything because they were transparent.
That day, unconscious me woke up sensing the light on a hospital bed.
Parts of white boxes and black boxes, piled up in my room,
disappeared and the rest of them floated in the air.
I had taken a large dose of medication
because I couldn’t bear the horror of ‘reality’ collapsing beneath my feet.
I met a nurse in the hospital where I was taken to.
She was a woman with heavy suffocating makeup
and an unusually small body.
In a wheelchair, and unable to move my limbs,
she handed me a thick book and told me to read it.
After reading it, I tried to tell the woman about the contents
but the woman said,
”Such a book does not exist.”
It couldn’t be.
It’s the book you just gave me.
My throat became tight and I could not speak.
I tried to shout, “No, No” as loudly as possible.
The woman tried her hardest not to laugh and said,
“Get your act together!”
while sneering at me.
Next, the woman handed me a piece of paper and told me to write some words. I complied.
But at the next moment, the words I had supposedly written,
had disappeared like a thread coming undone.
I appealed to the woman about it.
She said,
“Where is the paper ?”
Certainly the paper had disappeared.
Crying, I protested,
“You’re wrong, You’re Wrong.”
I fell out of my wheelchair and crawled on the ground
in a desperate attempt to escape from that room,
but the woman went on ahead of me and stood at the exit
saying with a voice of annoyance and derision,
“Hey, come on!”
Hey, where is Nonoho-san?
Where’s Nemu-chan?
Where’s Hana-chan?
They don’t really exist.
You don’t really exist either.
Nonoho, my dear, don’t open the door of the black and white room.
My little bird twisted its thin legs in the wire mesh at the bottom,
dying grotesquely with an ominous squeal.
Nemu was twisting her body grotesquely, walking strangely.
A screaming Hana whose eyes were slit open with a cutter.
I shudder at the things I’ve loved so much.
They say that anyone who sees their doppelganger will die.
When I encounter myself again, I think I will die.
It was February 2009 I entered the consultation room for the very first time, while holding the hand of just 3-year-old Nemu
and with Nonoho, my husband, holding a still young Hana in the baby sling.
The doctor said,
“Imagine a blueprint for your family’s ‘future’ in your mind.
You have to start doing things to get closer to that.”
Because the doctor told me that, I imagined our family picture in the future. There were Nemu and Hana, growing up beautifully.
My husband Nonoho was still the same in middle age.
But I wasn’t there.
I’m the only one who isn’t there.
I’m invisible, I can’t see anything.
As I was crying bitterly,
little Nemu looked up at me worriedly,
“Mommy, are you okay?”
After we made love to each other,
falling apart with ecstasy from the waist down,
I became pregnant with my daughter Nemu.
A small refrigerator on its last legs,
a small table,
mismatched dishes –
Life was like playing house.
And then our second daughter, Hana, was born.
We become a ‘family’.
Occasionally, I have beautiful dreams.
My daughters lounging in a meadow of yellow-green semen,
playing cat’s cradle with the black and white umbilical cord
stretching from my transparent vagina.
Occasionally I have happy dreams.
My little girls saying such things as,
“Do you want kombu? Do you want pickles?”
while making a big rice ball for their dad.
Occasionally, I am chased by scary dreams.
Where’s Yuri! I’m going to kill you!
My father is looking for me.
I am hiding with bated breath.
Everyone is angry at me as a bad person.
You’re a bad person.
You are a lying human being.
You are… You are…
You are… You are…
Who are you?
Who are YOU?
Who am I?
I am who
I am… I am… I am…
I am
“If you’re in so much pain and you want to die, you can die.
It’s very sad, but your life belongs to you,”
my young daughter once told me gently.
I was moved to tears because I was so ashamed of myself
and could not forgive myself for making her say such things.
I had no right to feel pain and be sad,
but she hugged me while I sobbed saying,
“It’s okay. It’s okay.”
I sat next to a blind old man and closed my eyes.
The world went completely dark.
How will the world change next time I open my eyes?
This time I will hold you in my arms when you cry.
I will hug you, rub your back, and say,
“It’s okay. It’s going to be okay”
(Translation by HONYAKU beat)
細かい雨粒が
メガネのレンズにいっぱいだ
夏の終わりの夜の雨
ワイパーは動かない
私は歩き続ける
風がそれを
蒸発させてくれることを
期待しながら
東京はこんなにもいっぱい人がいて
孤独な人も同じくいっぱいだ
自分を孤独に追い詰めて
自分どころか他人を許すこともできず追い詰めて
自分ですべてを終わらせてしまった
あの人もきっと孤独症
人ごとなんかじゃない
自分も同じところにいる気がしてる
努力に見返りなんて求めない
なんて言いながら
愛ですら簡単に
ひっくり返って憎悪になる
承認されない魂のやりどころ
抱えて不眠になる夜
いっそ透明になれればきれいだけれど
生まれてきたのはなぜだろう
関わりあいたいのはなぜ
否定されても理解されなくても
思いを差し出して
傷ついてしまうのはなぜ
刺されれば
死んでしまうのはなぜ
ひとりじゃないのにひとりだ
ひとりなのにひとりじゃない
メガネは雨粒でいっぱいだ
土砂降りじゃないのにいつのまにか
闇にしっとりと濡れている
sunday
afternoon
I finished cleaning the living room
then I drove to the fitness club to pick up the woman
at the new bookstore “HIBARI”
I received the october issue of the art notebook I had ordered, “Post-Capitalism and Art”
there were a lot of people in the new bookstore
there were a lot of women
the art notebook contained a critique of Mr. Minoru Shimizu from the “heavenly peach” exhibition by Masahiko Kuwahara.
Radioactive contamination, earthquakes, tsunamis, heavy rains, pandemics, astronomical debt, heavy taxes that are unusual even in developed countries …
The uncomfortable and confused appearance is more than a metaphor for the desolation of all postwar Japanese. **
at the exhibition of Masahiko Kuwahara
this man bought a painting of nuclear power plant
at the entrance
I hung the painting
when you open the front door, there is the painting of the nuclear power plant
that would be the final painting
I met the word “final” when I was young
Final ink ***
Final shape ***
Final color ***
Final lust ***
Final lust
this young man didn’t understand
Final
Lust
It will be the lust after the lust is over
・
I remember this poem in particular *
日曜日
午後
居間の
掃除は終えた
それから車でフィットネスクラブに女を迎えにいった
新しくできた本屋”HIBARI”で
注文してあった美術手帖10月号「ポスト資本主義とアート」を受け取った
本屋にはひとがたくさんいた
女のひとがたくさんいた
美術手帖には桑原正彦「heavenly peach」展の清水穰さんの批評が載っている
放射能汚染、地震、津波、豪雨、パンデミック、天文学的な借金、先進国でも異例な重税・・・ その慰めのない混乱した様は、戦後日本人すべての荒涼を表す比喩にとどまらない。 **
桑原正彦の展覧会で
この男は原子力発電所の絵をひとつ買った
玄関に
飾った
玄関のドアを開けると原発の絵がある
最終の絵画だろう
最終ということばに若い頃に出会ったことがある
最終のインク ***
最終の形 ***
最終の色 ***
最終の欲情 ***
最終の欲情って
若いこの男には
わからなかった
最終の
欲情は
欲情が終わった後の欲情だろう
・
私は特にこの詩を覚えている *
* twitterの「楽しい例文」さんから引用させていただきました.
** 美術手帖10月号 清水穰「アレゴリーとしての戦後日本」より引用
*** 西脇順三郎詩集(村野四郎編)新潮文庫「失われた時」より引用
#poetry #no poetry,no life
テレビないから観てないけど半沢はもう小栗判官とかと同じ歌舞伎の演目になるんじゃないか
3C 12さんの国立のシェアハウスのはしりみたいな家に居候をさせてもらっていたがその頃彼は既におじさんだったのでもう40年以上おじさんをやってることになり人生の中でおじさん部分がビーフハートとかジャリ並に長い
男には二種類しかない
おじさん部分が長い奴と無い奴の二つだ
無い奴はいきなり老人になろうとする
おじさんも老人もほんらい必要ない
人間の独特の習慣である
それに対して老女は存在しない
1歳児から見て2歳児はおばさんである
生まれた時にオトメとして死んでおりおばさんとしてオトメを一日一日と生き延びているのだ
100歳になっても2歳児をおばさんと呼ぶ
今週はどうだったでしょうか
何を履いていましたか
蚊に食われました
ダーツが火矢だったら
扑はどうすればいいですか
冬瓜を請願しますか
肉に屈して未然に防ぎますか
半分透けたピンクの耳
顔とはラッセル車
かき分けてゆくのは死者
嘘つきは心の中に弁当箱を持っていない
わたしはそれを持っている
15
10
あ、映画の出口だ
このディスタンス
によって何が変わったかというと
俳優が死ぬようになった
ということだ
演技はいよいよデフォルメされていき
歌舞伎役者くらいしかそれを担えなくなる
俳優は演技で生きていたのではなく
演技の伝わる距離の中に生きていただけなのだ
役者において生と死は垂直に対立するものではなく水平に点滅する日常であったはずなのだが
その点滅が暴力的に間延びさせられたのが網の目の緩さに繋がった
私たちは死ぬのではない
網の目から零れ落ちるのだ
#poetry #rock musician